czwartek, 16 maja 2019

MUSICAL - egzamin maturalny. Poziom rozszerzony

źródło
Drogi maturzysto! Jeżeli przystąpiłeś do matury podstawowej z musicalu, rozwiązałeś ją i MIMO TO zamierzasz przystąpić do poziomu rozszerzonego, pozostaje mi tylko pogratulować ci determinacji. Jak zostałeś poinformowany w dniu ostatniego egzaminu, Centralna Komisja Do Spraw Egzaminu Maturalnego z Musicalu nie omieszkała się dołożyć wszelkich starań, aby twoja pasja wydała ci się nudna i męcząca, a ty sam zbyt głupi, by nazywać samego siebie fanem. W końcu nazwiska dyrektorów oraz chronologicznie uporządkowane daty premier świadczą o twojej miłości do musicalu znacznie lepiej, niż kolekcja biletów na jeden i ten sam tytuł, noce spędzone w pociągu relacji Gdynia-Wrocław, ściana nad łóżkiem wytapetowana zdjęciami i ulotkami teatralnymi oraz własnoręcznie upieczone ciastka dla artystów. Dlatego właśnie CKDSEM postanowiła wyjść naprzeciw twojej świadomości meritum problemu i przygotować niniejszy arkusz.

Dziś przystępujesz (rzecz jasna, z własnej i nieprzymuszonej woli) do egzaminu maturalnego z musicalu na poziomie rozszerzonym. Właśnie dziś masz szansę wykazać, że doskonale opanowałeś podstawę programową, która nigdy nie została przez nikogo opracowana, jak również stać się oficjalnie ekspertem do spraw musicalu, choć być może nigdy nie uczyłeś się śpiewu, czy aktorstwa, a buty do stepowania widziałeś tylko w filmach z Fredem Astairem. Pamiętaj, że na tym egzaminie nikt nie pyta cię, co dokładnie w musicalu kochasz, ani co jest ci potrzebne do dalszego rozwoju. Jedno jest pewne: uzyskanie 100% punktów nie zdarza się tu NIGDY. 

Zasiądź więc niezbyt wygodnie na twardym krzesełku, popraw swe biało-czarne odzienie i zaśpiewaj cicho dowolnie wybrany utwór musicalowy, który doda ci otuchy. I miej absolutną pewność, że ten właśnie utwór nie przysporzy ci tu ani jednego punktu.


--------------------------------------------------------

EGZAMIN MATURALNY 
Z MUSICALU


POZIOM ROZSZERZONY



LICZBA PUNKTÓW DO UZYSKANIA: 40 

--------------------------------------------------------

Instrukcja dla zdającego

   1. Sprawdź, czy arkusz zawiera 15 zadań. Ewentualny brak odnotuj w lewym górnym rogu pola odpowiedzi, jednak nie oczekuj, że przyniesie to jakiś skutek.
   2. Odpowiedzi zapisuj w dowolnie wybranym przez siebie miejscu, po czym, jeśli chcesz, aby egzamin został sprawdzony, wklej w pole komentarza i wciśnij przycisk "opublikuj".
   3. Wszelkie pomoce naukowe są niedozwolone. Ale i tak nikt cię nie pilnuje, więc jeśli postanowisz poszukać odpowiedzi w Internecie, nie poniesiesz żadnych konsekwencji. 
   4. Używaj tylko czarnej czcionki.
   5. Pomimo, iż jest to egzamin maturalny, nie wpisuj swojego numeru PESEL.

--------------------------------------------------------

Zadanie 1. (1 pkt)
Wskaż dwa spośród wskazanych niżej tytułów musicalowych, w których wystąpiła Caissie Levy.

a) Les Misérables 
b) The Producers 
c) Chicago 
d) Hadestown 
e) Frozen


Zadanie 2. (1 pkt)
Podaj ramy czasowe tzw. Złotego Wieku (Golden Age) musicalu i wymień co najmniej trzy powstałe w jego trakcie dzieła tego gatunku.


Zadanie 3. (2 pkt)
Połącz tytuły musicali z nazwiskami autorów ich librett.

1. "Fiddler on the roof"        a) Tim Rice
2. "Chess"                            b) Oscar Hammerstein II
3. "Tootsie"                          c) Sheldon Harnick
4. "Billy Elliot"                    d) David Yazbek
5. "The Sound of Music"


Zadanie 4. (3 pkt)
Wskaż teatry muzyczne, w których znajdują się widoczne na zdjęciach widownie.


A. (źródło)
B. (źródło)
C. (źródło)




Materiał multimedialny do zadań 5.-7.                
Obejrzyj uważnie poniższy materiał. Następnie wykonaj polecenia.





Zadanie 5. (3 pkt)
W jaki sposób realizacja musicalu z powyższego nagrania przedstawia postać Jezusa Chrystusa? Swoją odpowiedź podeprzyj trzema argumentami, odwołując się do znajomości całego dzieła.


Zadanie 6. (3 pkt)
Na podstawie powyższego materiału wskaż 3 dowolne elementy składające się na warszawską realizację "Jesus Christ Superstar" i krótko je scharakteryzuj.


Zadanie 7. (1 pkt)
Wskaż dowolny element widocznej powyżej realizacji musicalu i korzystając z własnej wiedzy, porównaj go z rozwiązaniem zastosowanym w innej, dowolnej polskiej inscenizacji "Jesus Christ Superstar".


Zadanie 8. (2 pkt)
Czym jest "backstage musical"? Podaj co najmniej 3 przykłady.



Materiał multimedialny do zadań 9.-10.                
Obejrzyj uważnie poniższy materiał. Następnie wykonaj polecenia.




Zadanie 9. (1 pkt)
W jakim teatrze w Londynie wystawiane jest dzieło, którego fragment ukazano na materiale multimedialnym?


Zadanie 10. (2 pkt)
W jaki sposób powyższy materiał ukazuje świat fauny i flory? Czym różni się on od realizacji tego utworu w produkcji Disneya z 1994 roku?


Zadanie 11. (1 pkt)
Wyjaśnij, czym różni się uwertura od openingu.


Zadanie 12. (1 pkt)
Wymień 3 utwory musicalowe, w których pojawia się motyw sławy.


Zadanie 13. (1 pkt)
Wymień 3 tytuły musicalowe wystawiane obecnie na West Endzie.


Zadanie 14. (3 pkt)
Wskaż co najmniej 3 musicalowe morderczynie i opisz motywy ich zbrodni.


Zadanie 15. (15 pkt)
Napisz wypracowanie na jeden z podanych tematów. (min. 250 słów)


1. Musical wielu kultur. Napisz charakterystykę porównawczą wybranego tytułu musicalowego, który obejrzałeś w dowolnym teatrze w Polsce oraz za granicą.

2. Omów na podstawie trzech wybranych dzieł musicalowych styl reżyserski Wojciecha Kościelniaka.


3. Rewolucja w musicalu. Opisz temat w formie rozprawki, posługując się przynajmniej dwoma przykładami dzieł.



--------------------------------------------------------

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty